fredag 23 mars 2012

Bilderbokskanon i miniformat



Bokbloggen Lyrans Noblesser brukar ha något som hon kallar för tematrio. Vecka tio var frågan i veckans tematrio: Vilka tre bilderböcker skulle du välja att representera den svenska bilderboken?

Och eftersom jag glömde att svara den veckan tänkte jag helt fräckt kapa detta tema nu istället, och dessutom göra min egen variant av det. Det var omöjligt att bara välja tre bilderböcker, så jag bildade två kategorier.

Den klassiska bilderboken

1. Tomtebobarnen av Elsa Beskow
Vår barndoms bildskatt hette en utställning om Elsa Beskow som visades på Nationalmuseum för några år sedan. Det var ett väldigt passande namn. Många av oss är uppvuxna med Elsa Beskows bilder och figurer. Svensk flora och fauna, småstadsidyllen, det oskyldiga, naiva barnet ... Det finns många teman som är typiska för den klassiska svenska, bilderboken i Elsa Beskows böcker. Och så är de ju så himla fina.

2. Allrakäraste syster av Astrid Lindgren 
Astrid Lindgren är naturligtvis given på alla listor som gör anspråk på att representera den svenska barnboken. Astrid Lindgren är briljant, men som bilderboksförfattare når hon inte upp till den nivå hon gör i andra sammanhang. Hennes bilderböcker känns ofta som "illustrerade småbarnsböcker". Ni vet när texten är helt självständig och det där viktiga samspelet mellan bild och text uteblir. Men den här är ett undantag från denna regel. Hans Arnolds underbara bilder i kombination med en vackra, poetiska texten gör den här bilderboken lysande.

3. Sjörövarbok av Lennart Hellsing 
Även Lennart Hellsing känns självskriven på en sådan här lista. Finurliga rim och språkkullerbyttor i nonsenstraditionen. Paul Ströyers illustrationer känns också väldigt klassiska.

Den moderna bilderboken

Här har jag valt tre personliga favoriter. Men också tre författare som fångar något typiskt i den moderna svenska bilderboken. Det psykologiserande, ganska allvarliga sättet att se på barnet. Dagens bilderböcker tycker jag ofta tar upp teman som sorg, död, längtan, blygsel och utsatthet. De berättas ofta från ett barnperspektiv, både i text och bild. Ganska långt från Elsa Beskow-idyllen och Hellsing-krumelurandet. 

1. Siv sover vilse av Pija Lindenbaum
Min Lindenbaum-favorit. Mångfacetterat om mörkrädsla, makt och "det främmande".

2. Adjö, Herr Muffin av Ulf Nilsson
Finstämt och sorgligt om ett älskat marsvins död.

3. Stor-Emma av Lisen Adbåge
Den här är kanske inte självklar på listan. Men det är en väldigt bra bilderbok som har fått på tok för lite uppmärksamhet och den passar fint in i min trio med tanke på den trendspaning jag redogjort för ovan. Boken handlar om hur det känns att vara på besök hemma hos föräldrarnas bekanta. När de vuxna vill dricka drinkar och vara ifred blir huvudpersonen helt utelämnad till den elaka Stor-Emma. Jättefina bilder med nostalgisk åttiotalstouch. Och det känns viktigt att ha med åtminstone en bok som får representera en ny generation bilderboksskapare.

Ja, jag var tvungen att välja bort Alfons-böckerna och någon bilderbok av Barbro Lindgren! Men de fick helt enkelt inte plats, även om de naturligtvis är mycket representativa för den svenska bilderboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar