fredag 5 oktober 2012

Lisa svarar

Författaren Lisa Bjärbo hade frågestund på sin blogg; man fick önska en rubrik som Lisa skulle skriva ett inlägg till. Jag önskade rubriken "Att marknadsföra sin bok i sociala medier".

Surfar man runt lite på anglosaxiska sidor på nätet hittar man en uppsjö av sidor med råd om hur man kan använda sig av sociala medier för att marknadsföra sin bok och sitt författarskap. Det brukar stå saker som att man ska vara aktiv, generös och ge något till läsarna. Gärna tips, trix och råd och inte bara eget bokskryt. HÄR finns en bra länksamling.

Men i Sverige pratar vi inte så mycket om det där, tycker jag. Kanske är det inte riktigt fint att outa att man faktiskt vill sälja böcker, inte bara skriva dem.

Lisa verkar hur som helst vara väldigt bra på hela marknadsföringsbiten, tycker jag. Hon skriver entusiastiskt och "aptitretande" som Susanna Hellsing kallade det på bokmässan. Man blir helt enkelt sugen på att läsa hennes böcker när man ser alla fina foton och glada inlägg på hennes blogg. Och hon har käcka färgglada tygkassar med boktiteln tryckt på!

Lisa hade såklart en massa kloka synpunkter på hur man ska använda sig av sociala medier. Hon tycker att man bara ska blogga och twittra och instagramma för att man vill det, inte för att man borde. Det tycker jag med.

Läs hela Lisas inlägg HÄR.

5 kommentarer:

  1. Dessutom ligger Lisa trea på Twinglys lista på bokbloggare med flest besök i Sverige. Eller om det var mest länkade.

    Toleransen för tjat är nog lägre här än tex i USA. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, så någonting gör hon ju uppenbarligen rätt!

      Radera
  2. Ooh, intressant. Tänker förstås mycket på detta nu också (som bloggare och bokdebutant). Instagram har jag för att jag tycker det är skoj. Facebook för att man når folk (men inte alltid så skoj att vara "fast" där, men nu är nyttan större än nackdelarna). Twitter läser jag mer sällan, och skriver själv sällan, så den bygger jag liksom upp långsamt. Men den är mindre irriterande än fb...

    Bloggen är mitt eget rum, och skulle blogga oberoende av om jag skrev böcker eller inte... men den är ett ovärderligt verktyg för att nå personer som har samma intressen, den har nog haft mycket stor betydelse för skrivandet, och särskilt det här med att komma in i ett socialt sammanhang och ett "litterärt fält"... vilket också är viktigt för försäljningen. Men framför allt så är det uppmuntrande för skrivandet, man har andra att dela kunskap och erfarenheter med, man blir peppad och inspirerad att fortsätta... lite funderingar bara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, Jenny! Jag håller helt med dig om detta med att bloggen är ett sätt att nå folk med gemensamma intressen. Hela gemenskapen, att man kan läsa om hur andra gör, ventilera tankar och funderingar, bli peppad. Det är nog största anledningen till att jag bloggar.

      Men samtidigt så känns det lite naivt på något sätt att inte också använda sig av de kanaler man har för att försöka nå ut med sin bok. Marknadsföring behöver ju inte alls handla om att man hojtar om sin bok och sina recensioner i tid och otid, utan kanske mer att man är tydlig med vem man är och vad man gillar? Att det finns ett sätt för den som är nyfiken att få reda på vem personen bakom boken är? Ett slags varumärkesbyggande, helt enkelt.

      Som sagt, jag har bara skummat på ytan av det här, och det finns mycket att fundera på. Kanske blir det fler inlägg om detta i framtiden.

      Radera
    2. "tydlig med vem man är och vad man gillar? Att det finns ett sätt för den som är nyfiken att få reda på vem personen bakom boken är? Ett slags varumärkesbyggande, helt enkelt."

      Precis min "strategi". Eller vara så uppriktig och öppen man kan och vill vara.

      Radera