tisdag 6 november 2012

Läsinlärning hemma i tio steg


Min bästa kompis dotter fyller snart fem och hon är jättenyfiken på att lära sig läsa. Min kompis ville gärna ta vara på det fönster av intresse som hennes barn visar just nu och vi pratade häromdagen om hur man kan uppmuntra och hjälpa barnet att knäcka läskoden.

Båda mina barn har lärt sig att läsa hemma. De har haft helt olika inlärningskurva och i vissa perioder har de varit väldigt nyfikna och intresserade, i andra perioder inte velat hålla på med bokstäver alls. Min roll som förälder tycker jag har varit att uppmuntra och ta vara på det intresse de har visat själva.

Har du ett barn som är nyfiket på att lära sig läsa? Då kanske du kan ha nytta av den här guiden jag har skrivit ihop. Jag har utgått från egna erfarenheter, och vill betona att jag inte är utbildad pedagog.

Läsinlärningen med mina egna barn har dock baserat sig på något som heter Bornholmsmodellen, som är en modell för läsinlärning som många förskolor och förskoleklasser använder sig av. Den går ut på att barnet ska lära sig att urskilja fonem (språkljud) för att sedan kunna sätta samman dessa till ord (syntes). När barnet klarar detta har det knäckt läskoden.  

LÄSINLÄRNING HEMMA I TIO STEG

1. Läs ABC-böcker ihop eller lek med magnet- och träbokstäver. 

Men traggla inte alfabetet. Och nu kommer det viktiga – fokusera på hur bokstaven låter. Inte namnet på bokstaven. Ljuda alltså. Inte ”ess” utan ”ssss”. Inte ”eff” utan ”fff”.

Man behöver inte kunna alla bokstäver i alfabetet innan man lär sig läsa. Det kan istället vara en bra idé att helt undvika de bokstäver som inte är lätta att ljuda (exempelvis C, Q, X, H, Z). Barnet ska lära sig att koppla ihop ett språkljud med en bokstav. Detta är lättare att lära sig om man håller sig till de språkljud som är lätta att identifiera.

2.  Lek lekar där det gäller att identifiera ljuden i ett ord. 

Säg ett ord med övertydlig betoning på första bokstaven och låt barnet gissa vad ordet börjar på. Håll dig till bokstäver som är lätta att ljuda och hålla ut. Till exempel R, S, M, O, A. Undvik konsonanter som är svåra att hålla ut eller svåra att höra, till exempel H, G, K.

Undvik att illustrera principen bokstav/ljud med ord som inte låter precis som barnet lärt sig. Säg exempelvis inte ”A” som i ”ANKA”. Det A:et låter annorlunda än A:et i ”APA”, och barnet kommer att bli förvirrat.

Så småningom kan barnet själv försöka komma på ord som börjar på en viss bokstav. Exempelvis: Kan du komma på ett ord som börjar på "MMM"?

Vill du ha fler tips på bokstavslekar finns det ett häfte med lekar enligt Bornholmsmodellen

3. När barnet har lärt sig de vanligaste fonemen (bokstavsljuden) kan du visa barnet hur man ljudar. 

Börja med enkla, enkla ord. Exempelvis ”IS”. Lär barnet att sätta pekfingret på bokstaven och säga ljudet. Ljuda tillsammans: ”III”. Flytta pekfingret till nästa bokstav: ”SSS”. Hör du? Det blir ”IIIISSSS”. Det räcker att ljuda ett eller ett par ord i taget i början.

Använd bara de enklaste ljuden, sådana som är lätta att hålla ut. R, S, M I, A, L och O räcker gott i början. Krångla inte till det genom att lägga till många olika ljud och bokstäver i början. Barnet ska lära sig principen, det går bäst om man koncentrerar sig på några få ljud i taget.

4. Ljuda ord och låt barnet gissa (utan att se bokstäverna) för att träna på syntesen. 

Till exempel: Lyssna, hör du vad jag säger för ord nu? "SSS" (liten paus) "OOO" (liten paus) "LLL". På så sätt lär sig barnet själva syntesen, alltså att de olika ljuden bildar ett ord. Du kan låtsas att du pratar ett hemligt språk. Anpassa pauserna och svårighetsgraden till vad barnet klarar. Kan göras till exempel i bilen när man har tråkigt. Detta måste man klara för att kunna läsa och är lika viktigt som att kunna bokstavsljuden.

5. En bra läsebok kan göra nytta nu. 

Liber har en som heter Läsinlärning i 7 steg. Den är extra pedagogisk och tänkt för skolbarn som har problem med läsinlärningen och passar därför bra för förskolebarn.

Strunta i de ord som barnet inte känner till och inte kan relatera till. Mina barn har inte fattat detta med ”MOR” och ”FAR” eftersom det är ord som vi inte använder i dagligt tal. Likaså har läsebokens ”SO”, ”EN” (trädet) och ”OS” varit främmande för dem. Det är lättare för poletten att trilla ner om barnet kan relatera till ordet det läser.

För min yngsta son var dock läseboken lite förvirrande i början eftersom det var flera ord på varje sida. För honom var det lättast om jag skrev ord åt honom på papper, med stora, tydliga bokstäver, ett ord på varje blad.

6. Det kan ta ett tag för barnet att greppa detta med syntesen. 

Det kan vara mycket svårt att få ihop de enskilda ljuden till ett ord. Fasen med att ljuda och att koppla ihop ljud och bokstäver till ord pågick nästan ett halvår för min äldsta son. Min yngsta son klarade det första gången jag visade honom hur man ljudar och behövde inte öva på det.

7. Ta det långsamt. 

Stanna länge på varje ny nivå som barnet nått, låt barnet få känna sig duktigt och repetera många gånger innan ni går vidare.

8. Håll på korta stunder i taget med läs- och bokstavslekar. 

Fem-tio minuter i taget, kanske någon eller några gånger i veckan räcker. Tanken är att barnet ska få känna sig duktigt och att det inte ska tröttna.

9. Ge extremt mycket beröm och, om du vill, små mutor.


10. Tvinga aldrig.

14 kommentarer:

  1. Det med "os" är lite roligt. Jag visste inte heller vad det var när jag läste det i en läsebok som liten. Jag kommer ihåg det för att jag tyckte det var så konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du fortfarande minns det!

      Radera
  2. Vilka bra handfasta tips! Härligt med inspiration så att man kan föra den vidare, tack.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Väldigt pedagogiskt! Jag undrar hur jag gjorde när jag lärde mina barn läsa, jag tror i allafall inte att jag hade en så uttalad strategi som ovan.Eller så
    var den inbyggd? Men det är verkligen till god hjälp, jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, en del barn lär ju sig läsa utan så mycket hjälp utan är bara väldigt intresserade. Andra får man hjälpa på traven lite mer. Kul att du gillade tipsen!

      Radera
  4. Just ett sådant inlägg som jag letade efter! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. I dag har vi textat SOL, MOS, MÅS, IS härhemma och sakta försökt att ljuda oss fram. Bra tips! :)

    SvaraRadera
  6. Vad börjar man med, gemener eller versaler?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat med versaler. Men i skolan brukar man ju numera börja med gemenerna, så jag antar att man kan göra som man vill. Jag skulle dock rekommendera att man inte blandar gemener och versaler i början om barnet är litet, säg under sex år. Jag tror att det förvirrar och gör det svårare att fatta principen.

      Radera
  7. Det som du lyfter fram i punkt 2, om olika A ljud, har vi ju inte samma problem med i finlandssvenskan. Här låter vokalerna likadant både i anka och apa, och det samma gäller ofta betoningen, t.ex. då man talar om anden (fågeln) och anden (spöket). Vi uttalar ju också varenda bokstav i ord med dj- och också alla vokaler i diftonger som t.ex Europa och terapeut. Tycker det är intressant med de här små olikheterna mellan våra språk!

    SvaraRadera