fredag 18 januari 2013

Ropen skalla, skolbibliotek åt alla!

Numera finns det en lag som kräver att alla elever i grund- och gymnasieskolan i Sverige ska ha tillgång till ett skolbibliotek.

Det tycker jag är bra. För även de barn vars föräldrar inte själva köper eller lånar böcker ska få tillgång till bra barnlitteratur. För mig är det en fråga om demokrati och jämlikhet. Alla barn ska få möjlighet att utveckla sitt språk och sin läsförståelse, för utan goda färdigheter på de områdena klarar man sig inte i det samhälle som vi lever i idag.

Att det finns en skyldighet för skolorna att ge eleverna tillgång till skolbibliotek betyder dock inte att alla skolor måste ha ett fysiskt bibliotek på plats i skolan. Har man ett organiserat samarbete med folkbiblioteket kan det räcka för att kravet på skolbibliotek ska anses uppfyllt. Det räcker dock inte med enstaka besök vid behov på folkbiblioteket. (Se vidare Skolverkets juridiska vägledning HÄR.)

På mitt barns skola besöker man folkbiblioteket var 14:e dag, och det tycker jag är ett fullgott alternativ till ett skolbibliotek i skolans egna lokaler. (Även om det naturligtvis hade varit det bästa.)

Hur ser det ut på dina barns skola eller den skola du arbetar i? Finns det ett skolbibliotek och hur ser det ut? Finns det en skolbibliotekarie? Om inte, hur jobbar man i sådant fall för att kompensera för detta? Arbetar du på folkbibliotek och har erfarenheter av arbetet med skolan som du vill dela med dig av?

5 kommentarer:

  1. Intressant ämne.
    Läste en artikel för ett tag sedan att lärare inte läser böcker själva. Jag blir mycket bekymrad när jag läser sådant men samtidigt är jag glad att jag själv inte tillhör den kategori av lärare-
    Arbetar sedan flera år som lärare på gymnasiet och undervisar i svenska. För mig är böcker en rikedom, en portal till olika tider, dörrar som jag och eleverna ska öppna tillsammans. Jag har fått förmånen att bygga upp skolbiblioteket på min arbetsplats och det känns så lyxigt.
    Som svensklärare har jag ett uppdrag men också en skyldighet gentemot mina elever att hålla mig ajour inom dagens litteratur. Jag jobbar elevnära med texter och vill ha material som ligger nära elevernas egna vardag osv. Framför allt när vi ska diskutera texter tillsammans, ha boksamtal och annat kul.
    Eftersom jag är barn- och ungdomsförfattare själv så är det naturligt för mig att veta vad som finns på marknaden där ute och det är inget extra besvär. Jag vill vara den där läraren som inspirerar och öppnar dörrar med eleverna. Nu bygger vi upp skolbiblioteket tillsammans, jag och eleverna, och det kommer att bli kanon. Och göra skillnad för biblioteken behövs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Vad kul att få möjlighet att bygga upp biblioteket på skolan. Jag blir jättenyfiken på hur det går till rent praktiskt. Är det bara till för gymnasieeleverna? Är det ett fysiskt rum, finns det skolbibliotekarie, hur gör du när väljer böcker? Det vore jättekul om du ville berätta mer, antingen här eller på din egen blogg. Ha det fint!

      Radera
  2. Hej Janina! Jag jobbar på folkbibliotek och i den kommun där jag arbetar har skolorna sina egna bibliotek samtidigt som eleverna ofta kommer på besök till stadsbiblioteket. I mån av tid tar vi alltid emot klasser som anmäler att de vill besöka oss. Jag som barnbibliotekarie finns då på plats och hjälper barnen att hitta böcker som intresserar och passar dem. Om jag har tid bokpratar jag lite för dem också. Sedan bjuder vi alltid in alla sexåringar, andraklassare och femteklassare till biblioteksintroduktion (sexåringar) och bokprat för de äldre eleverna. För de allra yngsta (3 år och uppåt) har vi sagostunder och bokskola där vi berättar för barnen vad böcker tycker om och inte tycker om. Jag har även haft flera möten med föräldrar och barn från öppna förskolan där jag har visat dem biblioteket och vad vi har att erbjuda utöver böcker. Att barnen tidigt kommer i kontakt med läsning och biblioteket tror jag är viktigt. Det kan nog bidra till att de känner sig bekväma med biblioteket som plats när de sedan börjar komma hit högre upp i åldern. Vi har flera klasser som precis som din sons klass kommer till biblioteket regelbundet. Sådant är ju kul för jag märker att de barn som kommer till oss ofta generellt är väldigt duktiga på att läsa :-)

    Jag hoppas att jag ska få tillfälle att bokprata om din bok också längre fram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad ditt jobb låter roligt, tycker jag! Tack för att du berättade om hur ni jobbar. "Biblioteksintroduktion" för sexåringar låter som en utmärkt idé, det har vi ingen i vår kommun. Jag antar att ni inte har något avtal/skolbibliotekssamarbete med någon skola då? Om de har egna skolbibliotek, alltså.

      Och jag hoppas verkligen att du kommer att gilla min bok (och du får i sådant fall mer än gärna tipsa andra om den!)

      Radera
    2. Ja, det är jätteroligt att jobba som barn- och ungdomsbibliotekarie :-) Jag vet faktiskt inte om vi har något avtal med skolorna, men vi har ett väldigt gott samarbete med dem! Ja, biblioteksintroduktionen för sexåringarna brukar vara väldigt uppskattad. Det är då barnen får sina egna lånekort som de också får skriva under alldeles själva om de vill :-)Deras lärare brukar säga att det är något som de går och ser fram emot länge!

      Vad gäller din bok är jag säker på att jag kommer att gilla den och det tror jag att barnen kommer att göra också!

      Radera