onsdag 26 november 2014

Klassiker hos Kasteviks

Vi har ett klassikerprojekt hemma hos oss och det ser ut ungefär så här: Med jämna mellanrum tar jag fram en klassisk barnbok ur bokhyllan, berättar lite om vad den handlar om för barnen och frågar om de vill att jag läser den högt för dem.

Tycker de att den verkar spännande skrider vi till verket, annars lägger vi den åt sidan och tar en annan bok. (Vi varvar böcker ur den barnlitterära kanon med Bamse-tidningar, fackböcker och nyare skönlitteratur.)

Anledningen till det här projektet är först och främst att jag gärna vill ge barnen en litterär allmänbildning. Jag vill att de ska förstå referenserna om de stöter på uttryck som "använd bara pittolerna i nödfall" eller "killevippen". Jag vill att de ska kunna se paralleller mellan nyare litteratur och gammal och veta att Lasse-Majaböckerna inte var de första barndeckarna som skrevs.

Och så vill jag försöka introducera dem till begrepp som är viktiga för att förstå litteratur: som genre, berättarteknik och författarskap. Därför pratar vi om vem som har skrivit böckerna, vilka andra böcker den personen har skrivit, vilken tid boken utspelar sig i, vem som har illustrerat och vilken genre boken tillhör.

Ett annat skäl till att vi läser klassiker är att böckerna oftast är fantastiskt bra! (Och är de inte det så struntar vi i dem.)

Det här har hittills skett väldigt omedvetet och slumpvis från min sida, men nu har jag tänkt att läsa minst ett par, tre klassiker per termin med barnen för att få någon slags struktur i det hela.

Jag tänkte berätta lite här på bloggen om hur vi gör när vi läser, vad barnen tycker om och inte, vad de fastnar på, vad vi pratar om och hur jag anpassar läsningen till barnens intresse och läsförståelse.

Är du uppvuxen i ett hem där det funnits ett litteraturintresse gör du säkert något liknande med dina egna barn eller kanske med dina skolelever, syskonbarn etc. Och då är det troligen en självklar och omedveten process för dig. Men om du står lite rådvill framför barnbokshyllan i affären eller på biblioteket och undrar vad man "borde läsa" så hoppas jag att de här blogginläggen kan tipsa om hur man kan göra och lyfta fram en hel del bra böcker som kanske har fallit lite i glömska.

Jag hoppas också att det kan bli en diskussion på bloggen om vad man ska läsa, hur och varför!

En lista som är bra att utgå från när man väljer klassisk barnlitteratur är Dagens Nyheters lista över 100 omistliga barnboksförfattare

4 kommentarer:

  1. När jag var liten läste mina föräldrar massor för mig och min syster. Däremot minns jag inte att vi läste så mycket klassiker... Men vi har alltid haft ett läsande hem och det märks tydligt när vi alla tre systrar läser så fort vi får chansen.

    Nu när jag är gravid pratar jag och min man mycket om läsande. Vi vill att våra barn ska växa upp i ett läsande hem (vilket just nu känns som det kommer bli lätt pga vi båda läser massor och gärna samma bok som vi sedan kan diskutera runt). Klassiker? Ja, klart vi ska läsa sånt med! Jag tycker inte att jag aldrig lärt känna Astrid Lindgren via hennes böcker, utan ifrån filmatiseringarna av hennes böcker och det ser jag fram emot. Har redan börjat spana på barnböcker second hand...

    Har svårt att motivera varför. Finns så mycket samtal som kan skapas runt böcker. Och att alla kan få skapa sin egen version om vad berättelsen EGENTLIGEN handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att redan nu börja bygga upp ett bibliotek för ert barn, åtminstone i fantasin. Jag har en dröm om ett klassikerbibliotek åt barnen hemma, men än så länge är jag inte där. Vi har två stora bokhyllor fulla med barnböcker, ändå saknar jag livsnödvändiga titlar som till exempel Anne på Grönkulla. Min mamma måste ha slängt eller gett bort massor av våra böcker för jag har nästan inget sparat från min egen barndom.

      Radera
  2. Om det inte sett det väntar ett mail på dig...

    SvaraRadera