måndag 26 januari 2015

Mina små litteraturvetare

Jag försöker att analysera texten tillsammans med barnen när vi högläser – på deras nivå naturligtvis.

Det kan handla om att reflektera över miljön boken utspelar sig i, att prata om vem av karaktärerna man tycker bäst om eller att försöka dra paralleller till andra böcker. Ambitionen är att försöka få dem att fundera över mer än bara själva handlingen och på så sätt bli bättre läsare.

Just nu läser vi Doktor Proktor och tidsbadkaret och där finns det en del att prata om. Till exempel på vilket sätt huvudpersonen Bulle är lik Pippi Långstrump. (Bulle är rödhårig och den första boken börjar med att han flyttar in i ett hus mittemot den andra huvudpersonen: Lise. Dessutom är han lätt karikerad, precis som Pippi. Han är pytteliten men jättesmart och ljuger som en häst travar.)

Ibland gör jag tappra försök att introducera litteraturvetenskapliga termer för dem och till exempel har vi pratat om vad en hyperbol är, ett begrepp som för övrigt är bra att känna till när man läser om Bulle.

I går kom vi till ett stycke i Doktor Proktor och tidsbadkaret som handlade om Jeanne D'Arc. När vi läser om att hon bränns på bål vitsar sexåringen blixtsnabbt: "På ett hyberbol då, eller."

1 kommentar: