fredag 31 juli 2015

Litteraturvetenskap light: Hur kan man jobba med Harry Potter som högläsningsbok i skolan?


Högläsa Harry Potter

Visst är det något magiskt med Harry Potter? Det är inte för inte som miljoner barn har slukat böckerna. Den första delen, Harry Potter och De vises sten, tycker jag passar utmärkt som högläsningsbok till exempel på mellanstadiet. Nu i höst kommer det dessutom en ny, fin, helt illustrerad utgåva som jag är väldigt sugen på.

Men hur kan man jobba med Harry Potter som högläsningsbok i skolan? Frågan ställdes av en lärare i en grupp på Facebook, och jag plockade genast upp detta till ett eget blogginlägg.

Harry Potter och De vises sten är nämligen inte bara spännande utan passar också utmärkt att dyka in i för att försöka förstå hur en berättelse är uppbyggd. Superviktigt för att bli en god, analytisk läsare!

Här är några idéer till frågor man kan diskutera i årskurs 4-6. Litteraturvetenskap light för mellanstadiet helt enkelt:

GENRE

  • Vilken genre tillhör Harry Potter och De vises sten? (Fantasy).
  • Vilka andra böcker finns i den genren?
  • Går det att hitta några gemensamma drag mellan Harry Potter och De vises sten och andra fantasyböcker som barnen känner till? (Exempel: Narnia, Mio min Mio, Alice i Underlandet. Man kan prata om att barnen rör sig mellan olika världar, portalen till fantasivärlden, kampen mellan ont och gott som gemensamma nämnare.)
  • Diskutera skillnaden mellan low fantasy (berättelsen utspelar sig delvis i den verkliga världen och i en fantastisk värld, huvudpersonen kan oftast röra sig mellan båda världarna, tex genom en portal) och high fantasy (berättelsen utspelar sig bara i den fantastiska världen.) Exempel på high fantasy: Ronja Rövardotter, Skämmerskan-serien, böckerna om Tam, tiggarpojken.
  • Tillhör Harry Potter genren high fantasy eller low fantasy? (Knepigt! Jag har själv inget givet svar på den frågan men skulle luta åt low fantasy med perrong 9 3/4 som portalen till "den andra världen".)
  • Vilka andra genrer kan barnen komma på? (Exempel: saga, spökhistorier, deckare, kärlekshistorier, vardagsberättelser.)

KARAKTÄRER/PERSONER

  • Vem är huvudperson i berättelsen?
  • Gillar man Harry Potter? Varför? Varför är det viktigt att man tycker om huvudpersonen i en bok? Skulle det vara roligt att läsa om en huvudperson som var tråkig, dum eller elak?
  • Vilka är bipersoner i boken? Vilka är de viktigaste bipersonerna? Vem är din favorit? (Exempel: Hermione, Ron, Hagrid, Dumbledore.)
  • Vem är Harry Potters viktigaste fiende/motståndare? (Ett annat ord för den personen är antagonist.)
  • Finns det fler motståndare till Harry Potter i berättelsen? (Exempel: Dursleys, Malfoy.)
  • Hur får författaren Voldemort att kännas otäck och elak? Hur får hon Draco Malfoy och familjen Dursley att kännas dumma och elaka?
  • Skulle det vara spännande att läsa en berättelse där alla personer är snälla?

DIALOG

  • Prata om begreppet dialog och vad det innebär. Ge exempel från texten.
  • Pratar personerna på olika sätt? Varför tror du att det är så? Hur tror du författaren tänker när hon låter personer prata och uttrycka sig på olika sätt? (Min egen tanke är att det är ett sätt att berätta något om personerna och hur de är. Till exempel att Hagrid är snäll men kanske inte så värst smart.)
  • Låt barnen skriva en egen dialog mellan valfria karaktärer ur boken. Försök härma hur de låter och hur de pratar.

KONFLIKTER/DRAMATURGI

  • Vilken är den viktigaste konflikten (eller problemet) i boken?
  • Varför är det viktigt att det finns konflikter i en bok? Hur skulle det vara att läsa en bok utan konflikter? Skulle det vara spännande?
  • I många berättelser innebär den viktigaste konflikten att hjälten/huvudpersonen måste besegra en ond person som vill döda andra eller kanske till och med ta över världen. Kan du komma på några filmer och böcker där det är så?
  • Vilken är den mest spännande delen i boken? Varför det? (Ett annat ord för den delen av berättelsen är klimax.)

MILJÖ

  • Diskutera och definiera begreppet miljö.
  • Hur är miljön i Harry Potter? Är den härlig, spännande, fantasifull, läskig? Prata om olika miljöer i boken och hur det känns när man läser om till exempel skrymslet under trappen eller sällskapsrummet på Gryffindors elevhem.
  • Vilket elevhem skulle du vilja bo på? Varför?

SPRÅK OCH STIL

  • Jämför J K Rowlings språk med någon annan författares språk. Jämför till exempel meningarnas längd, om det är många svåra ord, hur mycket beskrivningar det är. Vilken text är mest lättläst? Vilken text ger flest inre bilder? Varför är det så?
  • Diskutera begreppen liknelse, synonym, allitteration. Använder sig J K Rowling av detta? (Ge exempel ur texten. Finns massvis. Många namn på personer och platser är allitterationer som till exempel Severus Snape.)
  • Låt eleverna hitta på egna namn på karaktärer och personer som skulle kunna vara med i berättelsen.

Hoppas att detta gett uppslag och idéer för hur man kan jobba med litteraturvetenskaplig analys i svenskämnet på ett lustfyllt sätt! Kom gärna med synpunkter eller berätta om hur du har gjort i din klass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar